3 mar. 2011

Charles Lindbergh flight to Panama / Vuelo de Charles Lindbergh a Panamá



Lindbergh was an American aviator, but was also an inventor, explorer and social activist who rise to fame in 1927 for his solo flight from New York to Paris, France. It was the first to fly solo across the Atlantic, however, was not the first to cross the ocean. The feat was accomplished in 1919 (eight years before) by the British John Alcock and Arthur Whitten Brown who flew from Canada to Ireland.
Lindbergh fue un aviador estadounidense, pero también fue un inventor, explorador y activista social que saltó a la fama en 1927 por su vuelo en solitario desde New York hasta Paris, Francia. Fue el primero en volar en solitario cruzando el Atlántico, sin embargo, no fue el primero en cruzar dicho océano. La hazaña fue lograda en 1919 (8 años antes) por los británicos John Alcock y Arthur Whitten Brown quienes volaron desde Canadá hasta Irlanda.

Founded in 1919 SCADTA (Colombian-German Air Transport Society, current Avianca) with German and Colombian capital, becoming the first airline in Latin America and the second in the world after KLM. This situation put pressure on the U.S. government who was concerned about the lack of competitors for this German-Colombian company in routes between Latin America and the United States. Therefore the U.S. government approved a contract for sending mails with the airline Pan American Airways (Pan Am), established in 1927. Pan Am, was helped by the government insulates it from competition and impacting in the rapid expansion of the company.
En 1919 fue fundada la SCADTA (Colombian-German Air Transport Society actual Avianca) con capital Alemán y Colombiano convirtiéndose en la primera aerolínea de Latinoamérica y la segunda del mundo después de KLM. Esta situación colocaba presión sobre el gobierno estadounidense que estaba preocupado por la falta de competidores para esta empresa germano-colombiana en las rutas entre Latinoamérica y Estados Unidos. Por ello el gobierno estadounidense aprobó un contrato de envío de correos con la aerolínea Pan American Airways (Pan Am), creada en 1927. Pan Am, fue ayudada por el gobierno aislándola de la competencia y repercutiendo en la rápida expansión de la compañía.


In this context of circumstances, there is the possibility of using the aircraft, and of course Lindbergh's fame as a tool of U.S. diplomacy. So a flight of Lindbergh to Mexico City was organized and flew in December 1927, later becoming the first point of a tour called "good will tour" in Latin America. Lindbergh had ties to the Pan American Airways which was run by Juan Trippe, so it follows that these trips were a survey to examine the possibility of holding future routes between some parts of Latin America and the United States. In fact, in September 1929, Trippe toured Latin America with Lindbergh to negotiate landing rights in several countries.
En este marco de circunstancias, se da la posibilidad de aprovechar la aviación, y por supuesto la fama de Lindbergh, como herramienta de la diplomacia estadounidense. De forma que se organiza un vuelo de Lindbergh hacia ciudad de México en diciembre de 1927, convirtiéndose luego en el primer punto de una gira llamada “de buena voluntad” por América Latina. Lindbergh tenía lazos con la Pan American Airways que era dirigida por Juan Trippe, por lo que se deduce que estos viajes fueron un sondeo para examinar la posibilidad de organizar futuras rutas entre algunos puntos de Latinoamérica y Estados Unidos. De hecho en septiembre de 1929, Trippe viajó a Latinoamérica con Lindbergh para negociar derechos de aterrizaje en varios países.
Lindbergh landing in Panamá / Aterrizaje de Lindbergh en Panama (La Estrella de Panamá)

This "Good Will Tour" started on December 13, 1927 and ended on February 8, 1928. He visited Mexico, Guatemala, Belize, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Colombia, Venezuela, Virgin Islands, Puerto Rico, Dominican Republic, Haiti and Cuba on a trip of 48 days.
Esta gira “Good Will Tour” empezó el 13 de diciembre de 1927 y finalizó el 08 de febrero de 1928. Visitó México, Guatemala, Belize, El Salvador, Honduras, Nicaragua, Costa Rica, Panama, Colombia, Venezuela, Islas Vírgenes, Puerto Rico, Republica Dominicana, Haiti y Cuba en un viaje de 48 días.

In the U.S., the Post Office Department honored Lindbergh with a stamp of 10 cents just 3 weeks after his achievement across the Atlantic with his famous "Spirit of St. Louis”. It was the first U.S. stamp to honor the name of a living person. Panama was the second country in honored Lindbergh by issuing a series of 2 stamps of 2c and 5c. These stamps were printed locally in record time so that could be sold on 09 January, the date on which Charles would arrive in Panama. At first glance it may be noted that there was trouble when the job design and print, because personally I think those stamps are the ugliest stamps issued in Panama's history. As worthpoint.com said, is a crude lithography work.
En Estados Unidos, el Post Office Department honró a Lindbergh con una estampilla de 10 centavos apenas 3 semanas después de su hazaña cruzando el atlántico con su famoso “espíritu de San Luis”.  Fue la primera estampilla estadounidense que honró el nombre de una persona en vida. Panamá fue el segundo país que honró a Lindbergh emitiendo una serie de 2 estampillas de 2 y 5 centavos. Estas estampillas fueron impresas localmente en tiempo record de forma que pudieran venderse el 09 de enero, la fecha en que arribaría Charles a Panamá. A simple vista se puede notar el apuro que hubo a la hora de realizar el trabajo de diseño e impresión, pues personalmente creo que son las estampillas más feas que ha emitido Panamá en toda su historia. Como bien han apuntado en worthpoint.com, es un crudo trabajo de litografía.

For the printing was used paper for printing checks known as "Exchange Safety" and "Cashiers Safety". The stamps were printed by the Panama Canal Pres
Para la impresión se empleo papel usado en la impresión de cheques conocidos como “Exchange Safety” y “Cashiers Safety” o papel de seguridad. Las estampillas no tenían goma y fueron impresas por la Panama Canal Press.



Bibliography
1. Lindbergh en México, accessed march 2, 2011, http://www.vuela.com.mx/articulos/lindbergh.html
2. Lindbergh Biography
, accessed march 2, 2011, 

3. Pan American World Airways, accessed march 2, 2011, http://en.wikipedia.org/wiki/Pan_American_World_Airways
3. Scadta history, accessed march 2, 2011, http://es.wikipedia.org/wiki/SCADTA#Historia
5. Pictures of Charles in Panama, accessed march 2, 2011, http://www.charleslindbergh.com/history/panama.asp
6. Picture of the landing in Panama, accessed march 2, 2011, http://www.laestrella.com.pa/mensual/2010/09/05/contenido/241038.asp


No hay comentarios:

Publicar un comentario en la entrada